Jarné prázdniny sú za dverami. Ako dôkladne pripraviť imunitu na zimné radovánky

Zdieľajte článok
17.1.2019 | Autor: rč
Deti sa v školách od vianočných prázdnin ani príliš neohriali, a už je tu ďalšie voľno. Jarné prázdniny pritom priamo nabádajú k tomu, aby boli strávené aktívnejšie – nielen na horách sa konečne objavujú poriadne haldy snehu, v mestách sa objavujú klziská a i rybníky vďaka prvým silným mrazom začínajú zamŕzať. Pohyb je pre nás všetkých dôležitý, neradno ho preto ani v zimných mesiacoch podceňovať. Dobré je ale myslieť i na imunitu, ktorá sa môže ocitnúť pod silným tlakom. Prinášame preto niekoľko dobrých tipov, ako ju podporiť nielen u našich malých ratolestí.

Situácia, ktorú rodičia dobre poznajú: radšej svoje deti vidia vyvádzať vonku, než sedieť za počítačom. Zároveň ale vedia, že vrátiť sa s prechladnutím alebo virózou, či už z kamarátskej guľovačky alebo rodinnej lyžovačky, nie je nič výnimočné. Imunitu možno podporiť mnohými spôsobmi – či už zvolíte „tradičnejšie“, generáciami odskúšané metódy alebo napríklad výživovými doplnkami, určite vám i vašim deťom pomôžu prežiť jarné prázdniny o trochu viac v pohode.
 

Pohyb vonku prospeje, príliš veľa oblečenia ale nie

I keď máme nachladnutie a virózy najčastejšie spojené so zimou, nízke teploty nie sú tým najväčším problémom – obzvlášť, ak sú stále. Najväčší strašiak v podobe chrípkových epidémií sa totiž objavuje najmä v období, kedy sa teploty menia, a telo je tak vystavené striedaniu tepla a zimy. „Držať dieťa doma kvôli tomu, že vonku je zima a určite teda ochorie, nie je práve to najšťastnejšie uvažovanie. Pohyb na čerstvom vzduchu je pre detskú imunitu rovnako dôležitý, ako vyvážený a trvalý príjem vitamínov,“ hovorí pediater MUDr. Jan Boženský.

Pohyb v zime však nemusí znamenať len lyže alebo korčule – typická prvá asociácia v súvislosti so zimnými športmi. Odporučiť sa pre pohyb v zime dajú tiež návštevy bazéna. „Tu sa dostávame k praktickejším aspektom starostlivosti o zdravie. Každý rodič asi vie, že ísť s mokrou hlavou z bazéna do mrazu nie je príliš rozumné, rovnako ale nie je vhodné deti alebo samých seba navliekať do zbytočných vrstiev oblečenia, najmä pri športových aktivitách. Nesporne je dobré byť v teple, na vypotenie však možno skôr než vrstvy textilu odporučiť pravidelné návštevy sauny, ktoré v zimných mesiacoch imunite veľmi prospievajú,“ dodáva Boženský.
 

Po (studenej) sprche veselšie

Medzi ďalšie „holistickejšie“ metódy na udržanie zdravého tela sa dá okrem saunovania zaradiť tiež otužovanie. I keď je pre mnohých predstava studenej sprchy po pohodlnom horúcom kúpeli hororovým scenárom, účinky otužovania pri posilnení imunitného systému sú neodškriepiteľné. Deti ho navyše spravidla znášajú omnoho lepšie než dospelí. Pre tých odrastenejších však nie je na škodu pripomenúť, že studená sprcha okrem posilnenia imunity pomáha vyplaviť tiež endorfíny, teda „hormóny šťastia“ – a tie v sivých zimných dňoch vždy prídu vhod.
 
Otužovanie je jednou z najznámejších metód praktizovaných pri predchádzaní chorôb. S otužovaním je dobré začať u detí predškolského veku, ideálne namáčaním jednotlivých častí tela žinkou a hneď osušiť.
Začať je dobré s 30-stupňovou vodou , po niekoľkých dňoch vždy znížiť teplotu o jeden stupeň.
Pri dosiahnutí dvadsiatich stupňov teploty vody môžete pri mokrej žinke zostať alebo rovno prejsť na sprchovanie studenou vodou.


Pre svoje zdravie môžeme robiť trebárs aj psie kusy, cesta k nemu sa však nezaobíde bez dodržovania kvalitnej životosprávy. Ako vždy je tak potrebné myslieť na vyváženú stravu bohatú na potrebné vitamíny a minerály. MUDr. Boženský upozorňuje, že na svete neexistuje len vitamín C. „Zásobiť seba alebo dieťa vitamínom C určite skrýva dobrý úmysel. Je ale potrebné mať na pamäti, že ten sám mnohokrát nestačí. Jeho prebytok navyše môže spôsobiť nepríjemné zažívacie ťažkosti. Nie je preto od veci spoľahnúť sa na niektorý z kvalitnejších výživových doplnkov , ktorý pokrýva kompletné spektrum dôležitých látok – navyše vo vhodnom dávkovaní,“ uzatvára pediater.

Medzi výživové doplnky, ktoré obsahujú optimálne dávky vitamínov a minerálov, patria tiež Marťankovia PROimun, dostupné vo forme sirupu alebo cmúľacích tabliet. Tie je vhodné podávať dlhodobo a pred alebo v rizikových obdobiach, kedy sú na detský imunitný systém kladené zvýšené nároky.
1-(1).png

Zaujala Vás značka Marťankovia? Prihláste sa k odberu noviniek!

Zapíšte sa na odber noviniek teraz a získajte možnosť vyhrať balenie Marťankov Futuro zadarmo!

Napíš nám svoj príbeh a získaj vzorku FUTURA 1-3 zadarmo

Súvisiace články

Obohaťte Vašu stravu o sezónne ovocie i zeleninu. Najzdravšie je to čerstvé a prirodzene dozreté

Sezónnosť ovocia a zeleniny sme si v posledných rokoch už úplne odvykli riešiť. Veď načo? Zohnať akékoľvek plodiny sme schopní už po celý rok. Ľudský organizmus, najmä však ten detský, ale potrebuje v každom období trochu niečo iné a telu by sme mali ponúknuť tie vitamíny a živiny, ktoré sú v danom čase prirodzene dostupné. Šťavnaté a čerstvo dozreté plody navyše budú vašim deťom chutiť omnoho viac, než ich skleníkoví príbuzní kúpení v zime.

Čítať viac

Pohyb – l zdravia! Kedy a ako začať s pohybovou aktivitou u detí?

Chrípkové epidémie – zdá sa – na tento rok pominuli. Pre deti i rodičov je to nesporne skvelá správa, nič už im totiž nebráni v tom, aby sa vybrali von a naplno si začali užívať jar i aktivity, ktoré nefalšované prvé teplé dni môžu ponúknuť. Možno sa ešte naposledy chystáte lyžovať, možno už meníte zimné topánky za tenisky. Aké aktivity sú ale pre deti vhodné a ako dokážu pomôcť zdraviu a viac posilniť imunitu? Pre každú vekovú skupinu sú vhodné iné formy pohybu, prinášame preto niekoľko rád, do čoho sa práve s Vašou ratolesťou bez obáv a naplno pustiť.

Čítať viac

Sme tiež na sociálnych sieťach