Obohaťte Vašu stravu o sezónne ovocie i zeleninu. Najzdravšie je to čerstvé a prirodzene dozreté

Zdieľajte článok
24. 5. 2019 | Autor: rč

Sezónnosť ovocia a zeleniny sme si v posledných rokoch už úplne odvykli riešiť. Veď načo? Zohnať akékoľvek plodiny sme schopní už po celý rok. Ľudský organizmus, najmä však ten detský, ale potrebuje v každom období trochu niečo iné a telu by sme mali ponúknuť tie vitamíny a živiny, ktoré sú v danom čase prirodzene dostupné. Šťavnaté a čerstvo dozreté plody navyše budú vašim deťom chutiť omnoho viac, než ich skleníkoví príbuzní kúpení v zime.

Kto by to nepoznal. Návšteva supermarketu, oddelenie ovocia a zeleniny. Kupujete nádherne vyzerajúce broskyne s tým, že sa po nich deti – a určite nielen ony – doma utlčú, a navyše do seba dostanú aspoň nejaké vitamíny. Odpoveďou sú vám však skrivené tváre. Do chuti čerstvo dozretého ovocia majú umelo vyhnané plody dozrievajúce v prepravných kontajneroch skrátka ďaleko. Dieťaťu ani vám pravdepodobne chutiť nebude, a navyše mu bude chýbať ten najdôležitejší benefit: dostatočný obsah vitamínov a dôležitých látok pre imunitu.

„Ak chceme poctivo budovať nám i našim ratolestiam imunitu prostredníctvom vyváženej stravy, mala by pre ňu sezónnosť ovocia či zeleniny hrať dôležitú rolu,“ vysvetľuje pediater MUDr. Jan Boženský. „Čerstvo pozberané a ideálne dozreté plody majú väčší obsah vitamínov a minerálov, je teda určite lepšie do jedálnička zaradiť tie druhy, ktoré k nám nemusia cestovať cez pol sveta a dozrievať s pomocou chemických úprav kdesi v kontajneroch. Rozdiel v chuti navyše určite ocenia i deti, ktoré nemusia patriť medzi tých najvášnivejších konzumentov zeleniny či ovocia,“ upresňuje.

A na aké sezónne ovocie a zeleninu sa môžete tešiť v nasledujúcich mesiacoch?

Leto je základ, ale sezóna ním nekončí

S prichádzajúcim letom je sezóna pomerne jasne čitateľná: už v apríli môžeme naraziť na čerstvé reďkovky, s májom prichádza čas na prvé šaláty, kaleráby či špargľu. Ak ste si práve povzdychli, že týmto menu vašu ratolesť neohromíte, nemusíte byť zúfalý. O mesiac neskôr sa objavujú čerstvé jahody či egreše a v júni už nastáva čas čerešní alebo višní, ak to počasie dovolí. Zo zeleniny môžete bez obáv siahnuť po mrkve či uhorkách. Ideálnymi mesiacmi pre čerstvé ovocie a zeleninu sú ale júl s augustom: tešiť sa môžete na marhule, broskyne, černice, ríbezle či maliny, rajčiny a mnoho ďalších.

Pre väčšinu z nás možno leto definitívne končí septembrom, i potom však majú záhrady čo ponúknuť. Ešte ku koncu leta a začiatkom jesene v záhradách dozrievajú papriky či dyne. Je to ale tiež čas čerstvého koreňového petržlenu a melónov či sliviek. Tiež zber hrozna je najvhodnejší na prelome septembra a októbra.

Zásoba vitamínov na zimu

Čo do prínosu pre naše zdravie sa nič nevyrovná čerstvému ovociu a zelenine. Sú to ale práve letné mesiace a jeseň, kedy je načase premýšľať o ich prípadnej konzervácii a zásobení sa vitamínmi na zimu.

„I keď je obsah vitamínov v ovocí a zelenine úmerný dĺžke skladovania a ďalším jeho spracovaním sa znižuje, určite možno odporučiť konzumáciu ovocia tiež vo forme kompótov, džemov či zeleninových zaváranín, skôr domácich než tých kupovaných. V priebehu roka je navyše vhodné jedálniček obohatiť o vhodné výživové doplnky, ktoré sa o prísun potrebných látok postarajú v dostatočnom množstve,“ hovorí MUDr. Boženský.

Ovocie nie je spása imunity

Čerstvé a prirodzene zrelé ovocie a zelenina by mali byť vždy základom nášho jedálnička. Je však potrebné počítať s tým, že ani jedno nie je všeliekom, ktorým je nutné deti či samých seba „prekŕmiť“ a hovoriť si, že sme na podporu imunity urobili maximum. Rovnako dôležitý zostáva primeraný pohyb a športové aktivity, ale napríklad i vhodné výživové doplnky , ktoré sa postarajú o ideálny denný príjem vitamínov a minerálov. Mať prehľad o tom, či deti majú len z príjmu ovocia a zeleniny dostatok vitamínov totiž môže byť celkom oriešok. Ak k vyváženému jedálničku začnete pridávať napríklad nových Marťankov Futura, môžete si byť istí, že vaše dieťa dostane presne to, čo je v jeho veku najviac potrebné. Starosti s dostatkom vitamínov a minerálov teda môžete hodiť za hlavu, a to dokonca od veľmi útleho veku. Noví Marťankovia Futura sú vhodné už pre deti od jedného roka, a to vo forme sirupu, tabliet, či vreciek s gélom.

1-(2).png

Súvisiace články

Stres negatívne ovplyvňuje detskú psychiku aj imunitu

Prejavy stresu u detí sa často prejavujú ako fyzické, alebo behaviorálne. Je dôležité ich včas spozorovať a zistiť, kedy je dieťa pod tlakom a prežíva vnútorný stres. Chronický stres má totiž negatívny vplyv na jeho endokrinný a imunitný systém.

Čítať viac

Marťankovia v akcii

Imunita sa u detí formuje odmalička. Ovplyvňujú ju strava, fyzická aktivita, regenerácia, odpočinok, spánok, ale aj stresové obdobia, ktoré nastanú počas vývoja každého dieťaťa.

Čítať viac

Sme tiež na sociálnych sieťach