Pohyb – l zdravia! Kedy a ako začať s pohybovou aktivitou u detí?

Zdieľajte článok
14.3.2019 | Autor: rč
Chrípkové epidémie – zdá sa – na tento rok pominuli. Pre deti i rodičov je to nesporne skvelá správa, nič už im totiž nebráni v tom, aby sa vybrali von a naplno si začali užívať jar i aktivity, ktoré nefalšované prvé teplé dni môžu ponúknuť. Možno sa ešte naposledy chystáte lyžovať, možno už meníte zimné topánky za tenisky. Aké aktivity sú ale pre deti vhodné a ako dokážu pomôcť zdraviu a viac posilniť imunitu? Pre každú vekovú skupinu sú vhodné iné formy pohybu, prinášame preto niekoľko rád, do čoho sa práve s Vašou ratolesťou bez obáv a naplno pustiť.

„Kde deti tú energiu neustále berú?“ je otázka, ktorú si niekedy celkom pravdepodobne položil každý z nás. Nie a nie posedieť, lietať z miesta na miesto ako raketová myš a v škole mať ako najobľúbenejší predmet telocvik – možno si sami spomeniete, že ste neboli iní. Energiu, ktorou naši najmenší oplývajú, preto nie je od veci „spracovať“ takými pohybovými aktivitami, ktoré im okrem zábavy poskytnú i niečo pre ich zdravie. Dobré je však uvedomiť si, že čo je vhodné pre predškoláka už tak úplne neplatí pre žiaka tretej triedy.
 

Pohybové krúžky ako dobrý štart

Kedy je vlastne rozumné začať s dieťaťom športovať? Aká je veková hranica, kedy dieťaťu zvýšená pohybová aktivita môže prospieť? Odpoveď na tieto otázky nie je jednoznačná, už len preto, že pohybový vývoj sa u každého dieťaťa líši. Všeobecne sa však dá povedať, že čím skôr deti naučíte prirodzenému pohybu, tým pozitívnejší k nemu budú mať vzťah v neskorších rokoch, keď už bude potrebný ako súčasť správnej životosprávy. „Možno nie je úplne na mieste používať slovo šport, zvlášť ak sa bavíme o trojročných deťoch. Začať v tomto veku s rôznymi pohybovými krúžkami sa ale javí ako ideálne, už ako doplnok k pohybu v škôlke, ktorý sám o sebe nemusí byť dostatočný,“ vysvetľuje pediater MUDr. Jan Boženský.

U predškolákov je dôležité myslieť na to, že ich len veľmi ťažko donútite sedieť na mieste, prípadne vyvíjať jednotvárnu činnosť – začnú sa totiž veľmi rýchlo nudiť. „Od troch do šiestich rokov je vhodné zamerať sa na prosté ‚vybehanie sa‘. Rýchle pohyby, trénovanie postrehu, striedanie rôznych činností, súťaživosť, to všetko je pre deti tohto veku zábavné a dá sa dobre využiť na vybitie energie,“ dodáva Boženský.

Tak ako pri jedle, i pri športe sa deti budú snažiť napodobňovať dospelých – teda Vás. Tu je však na mieste obozretnosť a nemať prehnané očakávania. Mať zo štvorročného dieťaťa vrcholového športovca nie je práve ten najideálnejší prístup, ako mu vytvoriť vzťah k pravidelnému pohybu.
 

Nespoliehajte sa iba na telocvik

So športom v škôlke môžete dieťa najskôr zoznamovať, na základnej škole už však nie je od veci dieťa viesť k športu, ktorý ho určitým spôsobom bude formovať a sprevádzať po celý čas dospievania. Okrem vhodného výberu záujmového krúžku, ako je napríklad futbal, atletika alebo gymnastika je u mladších detí stále dôležitá dynamickosť pohybu. Dobré je tiež začať s posilňovaním svalstva, a to vlastnou váhou.

„Pojem zdravej životosprávy sa môže javiť ako evergreen, pravidelný pohyb je však jej neodmysliteľnou súčasťou. Ak sa dieťa aktívne venuje fyzicky náročnejšiemu športu, je potrebné myslieť na dostatočný prísun energie a vitamínov, ideálne doplnený vhodnými výživovými doplnkami,“ vysvetľuje MUDr. Boženský. Istý prísun minerálov a vitamínov pomôžu zabezpečiť napríklad Marťankovia PROimun. Tie navyše pre každú vekovou kategóriu ponúkajú zloženie prispôsobené veku a aktuálnym vývojovým potrebám dieťaťa.

S pribúdajúcim vekom je na mieste mať dohľad nad tým, ako veľmi sa Váš potomok hýbe. I keď je s pribúdajúcimi rokmi lákavejšie zostať skôr doma pred televíziou či hernou konzolou, zdravému telu podobný životný štýl rozhodne nepridáva. Dvojhodinovku telocviku je tak potrebné brať len ako minimum, ktoré je nutné dopĺňať. Či už budete tráviť rodinné výlety aktívnejšie alebo stavíte na športové oddiely, určite imunite svojho potomka len prospejete. I keď sú pohyb a zásadovosť pre zdravý vývoj dieťaťa nevyhnutné, myslite určite i na to, že zbytočné preťažovanie skôr uškodí, než pomôže. Pohyb by totiž pre dieťa mal byť predovšetkým zábavou a jednou z foriem príjemného trávenia voľného času.
 
1-(1).png

Zaujala Vás značka Marťankovia? Prihláste sa k odberu noviniek!

Zapíšte sa na odber noviniek teraz a získajte možnosť vyhrať balenie Marťankov Futuro zadarmo!

Napíš nám svoj príbeh a získaj vzorku FUTURA 1-3 zadarmo

Súvisiace články

Obohaťte Vašu stravu o sezónne ovocie i zeleninu. Najzdravšie je to čerstvé a prirodzene dozreté

Sezónnosť ovocia a zeleniny sme si v posledných rokoch už úplne odvykli riešiť. Veď načo? Zohnať akékoľvek plodiny sme schopní už po celý rok. Ľudský organizmus, najmä však ten detský, ale potrebuje v každom období trochu niečo iné a telu by sme mali ponúknuť tie vitamíny a živiny, ktoré sú v danom čase prirodzene dostupné. Šťavnaté a čerstvo dozreté plody navyše budú vašim deťom chutiť omnoho viac, než ich skleníkoví príbuzní kúpení v zime.

Čítať viac

Keď choroba udrie. Poznáte rozdiel medzi chrípkou a nachladnutím?

Jarné prázdniny sú definitívne za nami a zima sa pomaly ale isto chýli k svojmu koncu. Aj keď sa môže zdať, že najväčšie nebezpečenstvo pre detský organizmus príchodom jari pominie, opak je pravdou. Práve zvyšujúce sa teploty nahrávajú chrípkovým epidémiám alebo nachladnutiu, ktoré je nepríjemné rovnako pre deti i rodičov. Čo robiť a čoho sa vyvarovať, keď je na posilnenie imunity neskoro a choroba si pomaly „vybaľuje kufre“? Prinášame vám niekoľko dobre mienených rád, ktoré pomôžu chorobu prekonať bez komplikácií.

Čítať viac

Sme tiež na sociálnych sieťach