Obohaťte Vašu stravu o sezónne ovocie i zeleninu. Najzdravšie je to čerstvé a prirodzene dozreté

Zdieľajte článok
24.5.2019 | Autor: rč
Sezónnosť ovocia a zeleniny sme si v posledných rokoch už úplne odvykli riešiť. Veď načo? Zohnať akékoľvek plodiny sme schopní už po celý rok. Ľudský organizmus, najmä však ten detský, ale potrebuje v každom období trochu niečo iné a telu by sme mali ponúknuť tie vitamíny a živiny, ktoré sú v danom čase prirodzene dostupné. Šťavnaté a čerstvo dozreté plody navyše budú vašim deťom chutiť omnoho viac, než ich skleníkoví príbuzní kúpení v zime.

Kto by to nepoznal. Návšteva supermarketu, oddelenie ovocia a zeleniny. Kupujete nádherne vyzerajúce broskyne s tým, že sa po nich deti – a určite nielen ony – doma utlčú, a navyše do seba dostanú aspoň nejaké vitamíny. Odpoveďou sú vám však skrivené tváre. Do chuti čerstvo dozretého ovocia majú umelo vyhnané plody dozrievajúce v prepravných kontajneroch skrátka ďaleko. Dieťaťu ani vám pravdepodobne chutiť nebude, a navyše mu bude chýbať ten najdôležitejší benefit: dostatočný obsah vitamínov a dôležitých látok pre imunitu.

„Ak chceme poctivo budovať nám i našim ratolestiam imunitu prostredníctvom vyváženej stravy, mala by pre ňu sezónnosť ovocia či zeleniny hrať dôležitú rolu,“ vysvetľuje pediater MUDr. Jan Boženský. „Čerstvo pozberané a ideálne dozreté plody majú väčší obsah vitamínov a minerálov, je teda určite lepšie do jedálnička zaradiť tie druhy, ktoré k nám nemusia cestovať cez pol sveta a dozrievať s pomocou chemických úprav kdesi v kontajneroch. Rozdiel v chuti navyše určite ocenia i deti, ktoré nemusia patriť medzi tých najvášnivejších konzumentov zeleniny či ovocia,“ upresňuje.

A na aké sezónne ovocie a zeleninu sa môžete tešiť v nasledujúcich mesiacoch?
 

Leto je základ, ale sezóna ním nekončí

S prichádzajúcim letom je sezóna pomerne jasne čitateľná: už v apríli môžeme naraziť na čerstvé reďkovky, s májom prichádza čas na prvé šaláty, kaleráby či špargľu. Ak ste si práve povzdychli, že týmto menu vašu ratolesť neohromíte, nemusíte byť zúfalý. O mesiac neskôr sa objavujú čerstvé jahody či egreše a v júni už nastáva čas čerešní alebo višní, ak to počasie dovolí. Zo zeleniny môžete bez obáv siahnuť po mrkve či uhorkách. Ideálnymi mesiacmi pre čerstvé ovocie a zeleninu sú ale júl s augustom: tešiť sa môžete na marhule, broskyne, černice, ríbezle či maliny, rajčiny a mnoho ďalších.

Pre väčšinu z nás možno leto definitívne končí septembrom, i potom však majú záhrady čo ponúknuť. Ešte ku koncu leta a začiatkom jesene v záhradách dozrievajú papriky či dyne. Je to ale tiež čas čerstvého koreňového petržlenu a melónov či sliviek. Tiež zber hrozna je najvhodnejší na prelome septembra a októbra.
 

Zásoba vitamínov na zimu

Čo do prínosu pre naše zdravie sa nič nevyrovná čerstvému ovociu a zelenine. Sú to ale práve letné mesiace a jeseň, kedy je načase premýšľať o ich prípadnej konzervácii a zásobení sa vitamínmi na zimu.
„I keď je obsah vitamínov v ovocí a zelenine úmerný dĺžke skladovania a ďalším jeho spracovaním sa znižuje, určite možno odporučiť konzumáciu ovocia tiež vo forme kompótov, džemov či zeleninových zaváranín, skôr domácich než tých kupovaných. V priebehu roka je navyše vhodné jedálniček obohatiť o vhodné výživové doplnky, ktoré sa o prísun potrebných látok postarajú v dostatočnom množstve,“ hovorí MUDr. Boženský.
 

Ovocie nie je spása imunity

Čerstvé a prirodzene zrelé ovocie a zelenina by mali byť vždy základom nášho jedálnička. Je však potrebné počítať s tým, že ani jedno nie je všeliekom, ktorým je nutné deti či samých seba „prekŕmiť“ a hovoriť si, že sme na podporu imunity urobili maximum. Rovnako dôležitý zostáva primeraný pohyb a športové aktivity, ale napríklad i vhodné výživové doplnky , ktoré sa postarajú o ideálny denný príjem vitamínov a minerálov. Mať prehľad o tom, či deti majú len z príjmu ovocia a zeleniny dostatok vitamínov totiž môže byť celkom oriešok. Ak k vyváženému jedálničku začnete pridávať napríklad nových Marťankov Futura, môžete si byť istí, že vaše dieťa dostane presne to, čo je v jeho veku najviac potrebné. Starosti s dostatkom vitamínov a minerálov teda môžete hodiť za hlavu, a to dokonca od veľmi útleho veku. Noví Marťankovia Futura sú vhodné už pre deti od jedného roka, a to vo forme sirupu, tabliet, či vreciek s gélom.
1-(2).png

Zaujala Vás značka Marťankovia? Prihláste sa k odberu noviniek!

Zapíšte sa na odber noviniek teraz a získajte možnosť vyhrať balenie Marťankov Futuro zadarmo!

Napíš nám svoj príbeh a získaj vzorku FUTURA 1-3 zadarmo

Súvisiace články

Pohyb – l zdravia! Kedy a ako začať s pohybovou aktivitou u detí?

Chrípkové epidémie – zdá sa – na tento rok pominuli. Pre deti i rodičov je to nesporne skvelá správa, nič už im totiž nebráni v tom, aby sa vybrali von a naplno si začali užívať jar i aktivity, ktoré nefalšované prvé teplé dni môžu ponúknuť. Možno sa ešte naposledy chystáte lyžovať, možno už meníte zimné topánky za tenisky. Aké aktivity sú ale pre deti vhodné a ako dokážu pomôcť zdraviu a viac posilniť imunitu? Pre každú vekovú skupinu sú vhodné iné formy pohybu, prinášame preto niekoľko rád, do čoho sa práve s Vašou ratolesťou bez obáv a naplno pustiť.

Čítať viac

Keď choroba udrie. Poznáte rozdiel medzi chrípkou a nachladnutím?

Jarné prázdniny sú definitívne za nami a zima sa pomaly ale isto chýli k svojmu koncu. Aj keď sa môže zdať, že najväčšie nebezpečenstvo pre detský organizmus príchodom jari pominie, opak je pravdou. Práve zvyšujúce sa teploty nahrávajú chrípkovým epidémiám alebo nachladnutiu, ktoré je nepríjemné rovnako pre deti i rodičov. Čo robiť a čoho sa vyvarovať, keď je na posilnenie imunity neskoro a choroba si pomaly „vybaľuje kufre“? Prinášame vám niekoľko dobre mienených rád, ktoré pomôžu chorobu prekonať bez komplikácií.

Čítať viac

Sme tiež na sociálnych sieťach