Nedávajte deťom pod stromček len hračky. Podporte ich imunitu novými Marťankami od FUTURY

Zdieľajte článok
20.12.2018 | Autor: rč
Zdravie je to najdôležitejšie, čo v živote máme, i keď si to často ani neuvedomujeme. K zdravému vývinu detí je ale nevyhnutne dôležitá pravidelná zdravá a vyvážená strava, vďaka ktorej sa vaše deti správne vyvíjajú. Verte, že za vedenie vašich najmenších k správnym stravovacím návykom vám budú i napriek prvotnej nevôli v neskoršom veku nesmierne vďační. Prinášame niekoľko rád a tipov, ako „bezbolestne“ na to…

Jedlo a psychológia

Najdôležitejšie, čo by ste vždy mali mať na pamäti, je, že sa deti učia prostou formou kopírovania toho, čo vidia vo svojom okolí. A práve ich okolie tvoríte v detstve takmer výhradne vy. Keď deti vidia, že jete zeleninu alebo dokonca, že ju jete s chuťou, budú ju chcieť pravdepodobne tiež. Tento jednoduchý trik je možné využívať od malička, čo je tiež ideálny čas, kedy s učením zdravého stravovania začať.

V neskoršom veku potom funguje ďalší zaujímavý tip – nechajte deti vybrať z dvoch jedál. Možnosť voľby vyvolá v deťoch pocit zodpovednosti a zvolia si samy pre seba to menšie zlo. Naopak, keby ste im nútili jednu konkrétnu potravinu, ktorú vaše dieťa proste odmieta, akurát v ňom nechuť podporíte a môže si k nej potom vytvoriť celoživotnú averziu.

Veľmi častú chybu tiež popisuje pediater MUDr. Jan Boženský: „Dokedy nedoješ, čo je na tanieri, nikam nepôjdeš. To bohužiaľ stále počúva mnoho detí v našich domácnostiach. Tlak na deti, aby všetko zjedli, je obrovský nezmysel, ktorý majú rodiny nielen u nás vo zvyku už po generácie zakorenený. Ak nútite svojich potomkov opakovane všetko dojedať, odnaučíte ich spoznať, kedy majú dosť. V dlhodobom meradle ich tým môžete naviesť na prejedanie a zapríčiniť tak u svojich detí niektorú z porúch príjmu potravy a to vrátane obezity. Podobné následky môže mať i používanie jedla, najmä všelijakých dobrôtok, ako odmeny.“

Menej je niekedy viac

I pri stravovaní platí rovnaké pravidlo ako v živote, a to „všetkého veľa škodí“. Občasná sladkosť alebo lupienky nijako neublížia. Naopak v prípade úplného odopretia nezdravých pochutín z nich pre dieťa urobíte zakázané ovocie a vo chvíli, kedy prestanete mať jeho stravovanie pod kontrolou, začne si tieto dobroty nekontrolovane dopriavať. Jednou z možností je uvariť deťom na obed to, na čo majú chuť, a zvyšok dňa im podávať zdravšie alternatívy.

Pravidlo však platí i pre množstvo zjedeného jedla. Nielen prejedanie, ale ani úplné nasýtenie nie je pre telo ideálne. Pocit sýtosti sa totiž dostavuje oneskorene.
Pravidelnosť príjmu potravín je dôležitá i pre dospelých, u detí je ale kľúčová. Dohliadnite, aby vaši najmenší jedli každé tri maximálne štyri hodiny.
 
Mliečne výrobky sú na zdravý detský vývoj nevyhnutnosťou. Pre deti odporúčame najmä prirodzene tučné mliečne výrobky bez dodatočného prisladzovania.
Jogurty dochuťte radšej doma medom alebo ovocím, nech máte istotu, že vaši najmenší nejedia žiadne zbytočné pridané látky.
Celozrnné výrobky sú všeobecne zdravšie, a to hlavne pre väčšie deti a dospelých. Pre najmenšie deti je naopak lepšie biele pečivo alebo chleb. Celozrnné výrobky nedokáže totiž detský organizmus tak dobre stráviť. Obilniny môžete samozrejme doplniť tiež vo forme zdravých cereálií alebo ovsenej kaše.

Čerstvá zelenina obsahuje množstvo látok, ktoré sú pre vývoj úplne nevyhnutné. Bohužiaľ je práve zelenina jednou z potravín, ktoré deti odmietajú najčastejšie. Ak nie je ani vašim deťom po chuti, skúste ju nakrájať na malé kúsky a podávať s jogurtovými dipmi alebo humusom. „Ak si dieťa zvykne, že mu zelenina proste nechutí, môže mať k jej konzumácii odpor i v dospelosti. Hoci sa ju neskôr naučí konzumovať, pretože pochopí, že je zdravá, nikdy si k nej už nenájde cestu,“ uzatvára Boženský.

Ideálne je deti do celého procesu zdravého stravovania zapojiť. Pod stromček im môžete nadeliť napríklad nových Marťankov FUTURA a naučiť ich tak pravidelnosti v starostlivosti o svoje zdravie.
Zaujala Vás značka Marťankovia? Prihláste sa k odberu noviniek!

Zapíšte sa na odber noviniek teraz a získajte možnosť vyhrať balenie Marťankov Futuro zadarmo!

Napíš nám svoj príbeh a získaj vzorku FUTURA 1-3 zadarmo

Súvisiace články

Keď choroba udrie. Poznáte rozdiel medzi chrípkou a nachladnutím?

Jarné prázdniny sú definitívne za nami a zima sa pomaly ale isto chýli k svojmu koncu. Aj keď sa môže zdať, že najväčšie nebezpečenstvo pre detský organizmus príchodom jari pominie, opak je pravdou. Práve zvyšujúce sa teploty nahrávajú chrípkovým epidémiám alebo nachladnutiu, ktoré je nepríjemné rovnako pre deti i rodičov. Čo robiť a čoho sa vyvarovať, keď je na posilnenie imunity neskoro a choroba si pomaly „vybaľuje kufre“? Prinášame vám niekoľko dobre mienených rád, ktoré pomôžu chorobu prekonať bez komplikácií.

Čítať viac

Jarné prázdniny sú za dverami. Ako dôkladne pripraviť imunitu na zimné radovánky

Deti sa v školách od vianočných prázdnin ani príliš neohriali, a už je tu ďalšie voľno. Jarné prázdniny pritom priamo nabádajú k tomu, aby boli strávené aktívnejšie – nielen na horách sa konečne objavujú poriadne haldy snehu, v mestách sa objavujú klziská a i rybníky vďaka prvým silným mrazom začínajú zamŕzať. Pohyb je pre nás všetkých dôležitý, neradno ho preto ani v zimných mesiacoch podceňovať. Dobré je ale myslieť i na imunitu, ktorá sa môže ocitnúť pod silným tlakom. Prinášame preto niekoľko dobrých tipov, ako ju podporiť nielen u našich malých ratolestí.

Čítať viac

Sme tiež na sociálnych sieťach